Historie
De oprichting van familiebedrijf Veltman Marine Service komt voort uit ons juttersbloed, wanneer er iets loos is op en rondom het eiland wil je erbij zijn!
Het was oprichter Lieuwe Veltman die vanuit zijn werk bij de veerdienst naar Ameland altijd goed op de hoogte was van hetgeen zich op maritiem gebied op de Waddenzee rondom Ameland afspeelde. Reden voor Lieuwe om in 1988 sleep- en bergingsbedrijf Veltman op te richten.
Sleepvlet Zwerver (1988) was het eerste schip, aanvankelijk uitgerust met één DAF 615 motor. Naast de Zwerver werd een snelle RIB in bedrijf genomen; een Duarry 6.20 genaamd Runner (1990). In 1996 is de Zwerver eigenhandig door Lieuwe verbouwd en verbreed en voorzien van een tweede DAF 615.
De betrokkenheid van het gezin Veltman was groot. Uitluisteren van de VHF op een scanner was gedurende deze periode prio-1. Het portfolio vulde zich gestaag met hulpverlening en berging van jachten, charterschepen en aannemersmaterieel. Er werden sleepklussen van a naar b aangenomen. Personenvervoer begint vanaf 1989 een rol te spelen wanneer de bewoners van Ameland ontdekken dat het eiland ook buiten de veerdienst tijden verbonden is met het vaste land.
Het casco van de Compaen is in 2002 aangeschaft en deed sinds 2005 dienst als snelle sleepboot onder binnenvaart certificering. Eveneens eigenhandig omgebouwd door Lieuwe Veltman. Dit snelle werkschip kon ook ingezet worden voor personenvervoer.
In 2006 is zoon en huidige eigenaar van het bedrijf Richard Veltman als firmant in het bedrijf gestapt.
Er was grote behoefte aan een snel vaartuig die op zeer ondiep water hulp kon bieden. De nieuwbouw van dit hulpverleningsvaartuig (binnenvaart) werd geheel in eigen beheer uitgevoerd en in 2010 in gebruik genomen. Dit schip verving de eerdere Runner en kreeg dezelfde naam.
Met de nieuwbouw van de Vigilant in 2012 vergrootte Veltman haar werkterrein van de Waddenzee naar ook de Noordzee kustzone en werd de weg naar de zeevaart ingeslagen. Deze als zeegaande geregistreerde en gecertificeerde sleepboot heeft een werkgebied tot 30 zeemijlen uit de kust.
Met trots is Veltman sinds 2013 gecertificeerd voor kwaliteitsmanagement bij Lloyds Register volgens de ISO 9001-2015 norm. Naast het kwaliteitsmanagement systeem is de ISM-veiligheidsnorm de tweede standaard.
Sleep- en bergingsbedrijf Veltman gaat in 2015 verder onder de nieuwe naam Veltman Marine Service. Een bredere dienstverlening vraagt om een bredere uitstraling en naam.
Nieuwbouw van de huidige Runner in 2016 maakte Veltman flexibeler en nog beter beschikbaar voor klanten. Het werkgebied is met de Runner tot 200 zeemijlen uit de kust. De Runner is net als de Vigilant een geregistreerde en gecertificeerde sleepboot, waarbij de Runner onder andere is voorzien van brandbestrijdingsinstallatie.
Het bloed kruipt waar het niet gaan kan. De aanschaf van een ex-Defensie ‘Mulder en Rijke RIB’ in augustus 2018, leidde tot een complete refit, registratie en certificering van de zeegaande Salvator. Ook dit is uitgevoerd in eigen beheer en de Salvator sinds 2021 operationeel in het werkgebied Waddenzee en Noordzee kuststrook tot 5 zeemijlen uit de kust.
Sleepvlet Zwerver gebouwd en in gebruik genomen
Met de oprichting van het bedrijf sleep- en bergingsbedrijf Veltman werd de Zwerver in gebruik genomen. Het casco is geheel in eigen beheer door
Lieuwe Veltman afgebouwd en voorzien van techniek en afwerking.
Duarry RIB ‘Runner’ in gebruik genomen
Vanuit de sterk toegenomen pleziervaart op de Waddenzee ontstond behoefte aan een snel hulpverleningsvaartuig. Een Duarry 6.20 RIB (rigid-hull inflatable boat) werd in de vaart genomen.
Sleepvlet Zwerver verbreed en in gebruik genomen
De vraag naar een sleepdienst met geringe diepgang in het Waddengebied blijkt groot. Ook de vervoersvraag neemt qua afmetingen en gewenste trekkracht toe. Om eveneens de zekerheid te hebben van twee motoren is de Zwerver in de winter van 1995 – 1996 geheel in eigen beheer verbreed en voorzien van een tweede hoofdmotor.
Joker RIB ‘Runner’ in gebruik genomen
Ter vervanging van de bestaande RIB is een nieuwe Joker 6.20 met 175PK aangeschaft. Met een topsnelheid van 80km/uur.
Ingebruikname Compaen
Nadat in 2002 het casco van de Compaen werd aangeschaft, werd dit schip eigenhandig door Lieuwe Veltman omgebouwd tot een snelle sleepboot onder binnenvaart certificering dat ook ingezet kon worden voor personenvervoer.
TP Marine RIB ‘Runner’ in gebruik genomen
Deze zwaardere en langere TP marine RIB is in gebruik genomen ter vervanging van de Joker.
VMS RIB ‘Runner’ gebouwd en in gebruik genomen
In totaal is er 9 maanden gebouwd door Veltman en medewerkers om deze prachtige full-tube RIB in de vaart te krijgen. Met waterjet en 450PK diesel inboard motor een geweldige vervanger van de TP marine.
Werkplaats en Kantoor gebouwd en in gebruik genomen
De werkplaats en het kantoor van Veltman dient sinds 2011 als uitvalsbasis voor interne reparaties en onderhoud, stalling en planning en administratie. Overigens betreft dit een eigen ontwerp en bouw.
Vigilant afgebouwd en in gebruik genomen
De nieuwbouw van de Vigilant in 2012 betekende dat de ook de weg werd ingeslagen naar de zeevaart in het kustgebied tot 30 zeemijlen buitengaats.
Certificering bij Lloyds Register voor kwaliteitsmanagement volgens de ISO 9001-2015 norm
Oprichting Veltman Marine Service
Sleep- en bergingsbedrijf Veltman gaat in 2015 verder onder de nieuwe naam Veltman Marine Service. Een bredere dienstverlening vraagt om een bredere uitstraling en naam.
Nieuwbouw van de huidige Runner
Dit schip maakte de bedrijfsvoering flexibeler zodat Veltman Marine Service voor klanten nog beter beschikbaar werd. Met de Runner werd het werkgebied vergroot tot 200 zeemijlen uit de kust.
Salvator totale refit en in gebruik genomen
Deze ex-Defensie ‘Mulder en Rijke RIB’ werd in augustus 2018 aangeschaft. Het schip kreeg een complete refit in eigen beheer. De Salvator werd uiteindelijk geregistreerd en gecertificeerd als zeeschip en is sinds 2021 operationeel in het werkgebied Waddenzee en Noordzee kuststrook tot 5 zeemijlen uit de kust.